Usuwanie drzew i krzewów
Nowe zasady wycinki drzew
W dniu 17 czerwca 2017 r. weszła w życie nowelizacja Ustawy o ochronie przyrody, która zmienia i znacznie zaostrza przepisy dotyczące wycinki drzew. Zmiany dotyczą w szczególności osób fizycznych.
Zapis nowej ustawy nałożył na osoby fizyczne (właścicieli) obowiązek zgłaszania w urzędzie zamiaru usunięcia drzew, których obwody pni na wysokości 5 cm powyżej gruntu przekraczają:
- 80 cm w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
- 65 cm w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- 50 cm w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Zgłoszenie wycinki drzew rosnących na gruntach osób fizycznych zawiera:
- imię i nazwisko wnioskodawcy,
- oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte,
- rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
W przypadku drzew usuwanych z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, zgłoszenia należy kierować do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków delegatury w Bielsku-Białej.
Powyższy obowiązek nie dotyczy:
- krzewów rosnących w skupisku o powierzchni do 25m2,
- krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni.
W terminie 21 dni od dnia doręczenie zgłoszenia organ dokonuje oględzin w celu ustalenia:
- nazwy gatunku drzewa,
- obwodu pnia ustalonego na wysokości 5 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości
drzewo:
- posiada kilka pni - obwodu każdego z tych pni,
- nie posiada pnia - obwodu pnia poniżej korony drzewa.
Z oględzin sporządza się protokół.
W terminie 14 dni od dnia oględzin organ przyjmujący zgłoszenie może, w drodze decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw w przypadku:
1) lokalizacji drzewa:
- a) na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,
- b) na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- c) na terenach objętych formami ochrony przyrody.
Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.
W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin usunięcie drzewa może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.
Jeżeli w terminie 5 lat od daty dokonania oględzin, właściciel nieruchomości wystąpi o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, a budowa ta będzie mieć związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, na podstawie zgłoszenia, wówczas na właściciela nieruchomości w drodze decyzji administracyjnej organ nakłada obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
Szczegółowe informacje można uzyskać w Referacie Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego w Strumieniu ul. Rynek 4 tel. 33 854 0815.
Dodał: DK
-
wniosek_o_wydanie_zezwolenia_na_usuniecie_drzew.docx, wniosek
-
zgloszenie_zamiaru_usuniecia_drzew.docx, zgłoszenie